Sidsel

Initiativtager til Der er håb.

Formålet med Der er håb, er at skabe en online platform fyldt med historier som min egen, som forhåbentligt kan hjælpe andre på vej i deres rejse, give motivation til brugerne der har det svært, deres pårørende og de fagprofessionelle.

Jeg er tidligere foredragsholder under navnet Sidsel Hoeg. Jeg har valgt at mit materiale og erfaringer deles offentligt og gratis for alle igennem denne platform, for forhåbentligt at kunne være med til at skabe håb.

“Jeg manglede selv rollemodeller, da jeg havde det allerværst.

Da jeg fik diagnosen paranoid skizofreni, troede jeg, at alt håb var ude, og det var desværre også ofte det, jeg blev mødt med i systemet. Jeg blev set som den kronisk syge svingdørspatient, der ovenikøbet var svært selvskadende. Måden, jeg blev mødt på, blev også den måde, jeg så mig selv på – derved mistede jeg langsomt håbet, og jeg mistede motivationen og mig selv.

Jeg står frem med min fortælling for at give håb til andre, der står i en lignende situation, samt til de pårørende og fagprofessionelle omkring dem, for det ER muligt at komme sig og skabe positiv forandring.

Jeg tror på, at der er håb for alle. Recovery er individuelt, det samme er drømme og ikke mindst håbet, men man må aldrig miste troen på, at det kan lade sig gøre at rykke sig.

Hvem er jeg?

Mit navn er Sidsel, jeg er 38 år og lige nu er verden mit hjem.

Jeg er kreativ, nysgerrig, innovativ, idérig og nogle gange har jeg lidt for mange idéer og jern i ilden - men Der er håb projektet har levet tilpas længe i mig til at det nu fortjener at blive vakt til live.

Jeg er tidligere psykiatribruger, hvilket jeg ser som en kæmpe styrke i dag. Jeg har arbejdet, og gør stadig, utrolig meget med mig selv. Denne livserfaring ville jeg aldrig have været foruden og jeg ser i dag livets udfordringer og svære dage, som potentiale for læring og selvudvikling.
Jeg er uddannet sundhedsteknologiingeniør og arbejder som freelancekonsulent indenfor LifeScience, samt bijobber som webdesigner - men jeg er egentlig ikke fan af disse labels og titler.

Vigtigst af alt, så er jeg mig.

Der ÉR håb - min fortælling

Du kan vælge at lytte til min fortælling og er du mere til at læse, kan du finde teksten ved at klikke på dette link.

Sidsels fortælling - Der er håb
Sidsel Hoeg

Jeg har blandt andet uploade videoer på youtube af tidligere oplæg, samt lydoptagelser på spotify.

Se materiale om følgende emner

af Sidsel

Jeg holder stadig foredrag og workshops.

Se mere på min facebook- eller instagramside hvorigennem jeg også kan kontaktes.

Hvorfor levede erfaringer er så vigtige

Sidsels fortælling er en hudløs ærlig, autentisk og sårbar fortælling der både ryster og skaber nysgerrighed for lytteren.
En oplevelse som man taler om længe efter blandt kollegaer.
Som professionel bliver ens nysgerrighed vagt og man er tvunget til at reflektere over egen praksis og tilgang til patienten.

— Rikke Juhl, udviklingsinstruktør, Psykiatrien Region Sjælland

Sidsels oplæg har sat nogle essentielle spor i medarbejdergruppen og vi refererer ofte til hendes oplæg, når der på fx personalemøder drøfter hvordan vi kan optimere vores socialpædagogiske indsats. Jeg kan kun håbe og anbefale, at flere af vores kollegaer og myndighedsafdelinger i kommunerne vil prioritere at få besøg af Sidsel – hun giver virkelig stof til eftertanke og refleksion.

— Anders Lassen-Struck. Adm. leder Fonden Føniks

“Sidsel delte ærligt, gavmildt og rørende ud af egne erfaringer fra at have været tilknyttet det psykiatriske system i en lang årrække.

Hun havde fokus på det relationelle arbejde i behandlingen. Særligt hvordan den måde patienten mødes af den enkelte behandler har utrolig stor betydning, og hvor nøgleord i Sidsels proces blandt andet har været at blive mødt på en autentisk lydhør og nysgerrig måde i øjenhøjde. Sidsels åbenhed og evne til at se nuanceret og fordomsfrit på arbejdet med selvskadende patienter gav grobund for spændende og særdeles brugbare drøftelser i personalegruppen til det videre arbejde fremadrettet.

At se og høre Sidsels erfaringer med at komme på den anden side, såede desuden nye frø af håb og motivation for det videre arbejde med at strukturere og etablere et meningsfuldt og helhedsorienteret behandlingstilbud.

— Ambulatorieleder Marie Skaalum Bloch, Psykolog Mia Kvist og Psykolog Stine Steen Høgenhaug, Klinik Nord

Der er håb

Der er håb

Vil du være med til at gøre en forskel? Vil du være med til at skabe håb hos andre, igennem dine egne levede erfaringer?